Rollespils-nørderi!
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Dispelling

4 posters

Go down

Dispelling Empty Dispelling

Post by Flejno Fri 15 May - 1:22

Jeg har lige været inde og tjekke counterspell reglerne - og de er faktisk blevet ret modbydelige i pathfinder.

Der er intet tjek for at counterspelle - dette sker automatisk hvis man har den samme spell forberedt eller har en dispell. Der skal kun et dc 15+spell level tjek til for at identificere den spell som bliver kastet og ønskes countered.

Normalt når jeg GM'er kører jeg dog også følgende penalties på identificering af spells.

+4 for anden spell type, arcane vs divine
+2 hvis der er somatic component men kasteren ikke er i syne
+2 hvis der er verbal component men afstanden eller interfererer med lyden

Ved ikke hvad i siger til dette.

Med hensyn til dispelling er reglerne vist også ændret betydeligt - blevet mere effektivt.
dispell attempt = casterlevel check d20+dit cl (max 10) vs 11+casters level
Target dispel = ET dispell attempt mod HVER spell på det target.
Area dispell = ET dispell attemt på hvert target (forsøg med højeste og derefter nedaf til succes) og et forsøg mod alle ongoing spells i området (som ikke er på et target).

Det er faktisk rimelig effektivt ...
Personligt har jeg det ret fedt med det da spellcasting bør kunne counters mere effektivt og de her regler faktisk gør det muligt.
Flejno
Flejno
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 1321
Join date : 2007-12-16
Age : 41

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by superagurk Fri 15 May - 9:08

Mht counterspell... så synes jeg at det er fair, at counterspelling med en tilsvarende spell, fungerer uden check etc..

- Ellers er counterspelling simpelthen for usselt.. - man skal forbederede sig på at "counter" en anden caster, og man skal anvende en tilsvarende spells.. hvilket man i realiteten sjældent har ... og så er jeg lidt i tvivl om hvordan det gælder mht metamagic.. Er reglerne defineret for dette?

Mht at detecte /spellcrafte en anden spell... så er jeg umiddelbart enig med Franckeren... Derudover så kan det være sværere hvis der anvendes metamatic...

Dispel - så langt er jeg ikke nået
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Wordenskjold Fri 15 May - 9:28

Ja, jeg er enig i mere eller mindre alt hvad der er skrevet indtil videre.

Lige et par modifiers til spellcraft DC for at identificere en spll in progress:
Spell level > Max spell level for den person der forsøger at identificere: +6
Metamagic used: +2 / 'Metamagic Level'

Jeg flytter lige denne tråd over i House Rules afdelingen...
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Flejno Fri 15 May - 11:49

for spells in progress synes jeg netop ikke der bør være noget som helst check for at se hvad det er - for det kan du se, mærke ... mere når en anden står og samler energi og det skal gå lidt hurtigt at der er et check.

Generelt vil jeg ikke mene at metamagic bør have noget effekt. Nogen metamagic effects kan man diskutere om de bør som empower, maximize ... men hvad med still spell, quicken, retributive spell ...

absolut INGEN grund til at disse for boost på noget dc ... udover de hver især giver et sværre DC i form af deres effect (se tidligere post) da de fjerner verbal/somatic components.
Flejno
Flejno
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 1321
Join date : 2007-12-16
Age : 41

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Wordenskjold Fri 15 May - 15:22

Flejno wrote:for spells in progress synes jeg netop ikke der bør være noget som helst check for at se hvad det er - for det kan du se, mærke ... mere når en anden står og samler energi og det skal gå lidt hurtigt at der er et check.
Du misforstår mig - Med Spell in progress mener jeg nok nærmere "Spell being cast"
Det jeg mente med denne modifier er at hvis den spell en fjende caster er højere level end 'lytteren' kan caste får han en penalty.
Flejno wrote:Generelt vil jeg ikke mene at metamagic bør have noget effekt. Nogen metamagic effects kan man diskutere om de bør som empower, maximize ... men hvad med still spell, quicken, retributive spell ...

absolut INGEN grund til at disse for boost på noget dc ... udover de hver især giver et sværre DC i form af deres effect (se tidligere post) da de fjerner verbal/somatic components.
Jeg mener nok at det kunne tænkes at være sværere at identificere en spell der er påvirket af metamagic. Det er nu ikke noget jeg gider bruge vildt lang til på, siden det er så sjældent at der bruges metamagic i vores campaign.
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by superagurk Sun 17 May - 0:12

Hmm

mht spell-levels højere end lytteren kan kaste... Så ved jeg ikke om det børe være mere svært .. det er vel meget normalt, at en mage har studeret magi, selvom at han ikke kan kaste den selv.. osv.... (så bør det jo også være relevant at tænke på "prohibitet schools mv...")

Jeg synes det er ok at man laver penalties, som giver mening.. det gør ovenstående forslag også... men jeg synes det er lidt søgt... eller det gør måske tingene unødigt svært at holde styr på ... hvis man laver for mange forskellige penalties..

Hvad med følgende:

+ 4 for spells lytteren ikke ville kunne kaste (dette inkluderer både arcane VS divine ... samt spells der er højere lvl end lytteren kan klare, dette inkluderer også spells der bliver kastet med metamagic som lytteren ikke selv kan anvende)

+ 2 Hvis lytteren er forhindre i at se/høre casteren ordenligt (DM bestemmer hvor vidt dette er tilfældet)..

Er det ok?
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Flejno Sun 17 May - 5:49

det er faktisk ekstremt unødvendigt ... de regler nørregård har med er sgu lige meget ... det at det skulle ændres med metamagic er jeg ret uenig i - hvis der skal tages højde for det kan man dog sige at det er den spell slot som spell'en bruger som gælder.

en quickened magic missile bruger en lvl 5 spell slot og vil derfor tælle som en lvl 5.

Situationen hvor folk er for lavt level er også irrelevant - hvis folk skal kunne counterspelle en spell skal de som minimum bruge en spell som target spell level - som oftest +1 faktisk ... og de har de ikke adgang til - så det sker aldrig.

Der er den situation hvor folk bruger dispell magic som counter - på denne måde er der intet spellcraft check kun et dispell magic check som er caster level mod hinanden og dermed også irrilevant.
Flejno
Flejno
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 1321
Join date : 2007-12-16
Age : 41

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Gezmo Sun 17 May - 13:56

synes franckeren har fat i noget her. jeg er enig
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Flejno Sun 17 May - 15:02

hands in my pants ...
Flejno
Flejno
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 1321
Join date : 2007-12-16
Age : 41

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by superagurk Mon 18 May - 11:05

Det jeg snakkede om i min seneste topic var primært angående penalties til spellcraft-cheks...

Mht counterspelling... så er der vel stadig et hul mht.. metamagic....Altså såfremt du skal bruge den "samme spell" til counterspelling..

Det sker ved .. 0,01 % af gangene at du har forberedt den rette spell til dette.. og metamagic er dermed næsten umuligt at counterspelle med en tilsvarende spell ..

jeg tænker at det kunne være sjovt.. hvis du kunne counter en spell med den samme spell på trods af metamagic... du skal bare først genkende den før du kan counterspelle.. men det bliver så mere svært pga metamagic..
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Flejno Mon 18 May - 16:17

som der står i reglerne ... metamagic er totalt irrelevant med hensyn til dispelling ... en maximized magic missile kan counterspelles med en normal magic missile ... uden noget ekstra til at identificere den eller andet...

Det at vi putter en højere spellcraft dc på metamagic har jeg det ok med ... da det er lidt sejt ... men counteren foregår med samme spell ...

så det Kim lige har magtet er at sige : Jeg synes det kunne være sjovt hvis vi følger reglerne med undtagelserne ovenfor Smile
Flejno
Flejno
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 1321
Join date : 2007-12-16
Age : 41

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by superagurk Mon 18 May - 16:30

Flejno wrote:som der står i reglerne ... metamagic er totalt irrelevant med hensyn til dispelling ... en maximized magic missile kan counterspelles med en normal magic missile ... uden noget ekstra til at identificere den eller andet...

Det at vi putter en højere spellcraft dc på metamagic har jeg det ok med ... da det er lidt sejt ... men counteren foregår med samme spell ...

så det Kim lige har magtet er at sige : Jeg synes det kunne være sjovt hvis vi følger reglerne med undtagelserne ovenfor Smile

Cool... dvs reglerne for dispelling er faktisk som jeg gerne vil have det..
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Dispelling Empty Re: Dispelling

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum