Rollespils-nørderi!
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Bøger

4 posters

Go down

Bøger Empty Bøger

Post by Wordenskjold Mon 13 Oct - 22:56

Nu, da vi er ved at være lidt på plads i Pathfinder systemet, vil jeg begynde at åbne for andre bøger med classes, prestige classes, feats, items og så videre.

Idet alle klasserne i pathfinder er blevet buffed lidt op i forhold til de originale 3.5-klasser, ser jeg ikke problemer i at man vælger at krydre sin character lidt med lidt andet content.

Hvis der er nogen, der ønsker at gøre dette, skal det naturligvis ske i samråd med mig.

Jeg sad lige og kiggede på en af mine gamle hade-klasser, Favoured Soul (Complete divine), er ved at være balanceret med de andre. (Dog med lidt modifikationer Very Happy)

/GM
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by superagurk Tue 14 Oct - 9:15

Jeg ved ikke om vi bør indblande for mange prestige klasser .. tit så er det med til at bringe os ud i et vildt Munchkin ræs

Hvis vi holder os til standard klasserne så kan vi selv rollespille os til den type vi gerne vil spille... fremfor at vi kigger på de fordele vi kan få ved at lave vores characters til en bestemt type..
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Wordenskjold Tue 14 Oct - 9:44

Idet prestige klasserne ikke længere er et væsentligt upgrade i forhold til core klasserne, tror jeg netop ikke det bliver et Munchkin ræs. I stedet byder de på alternative måder at udvikle din character. Historisk set er der jo faktisk ikke så mange af os, der har valgt at køre med prestige klasser, selv om de på det tidspunkt var lettere overpowered i forhoold til de gamle core klasser.
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by superagurk Tue 14 Oct - 10:06

Når jeg skal være GM vil jeg foretrække at være foruden prestige classes.. årsagen er at det simpelthen er for svært at have overblik over klasserne .. (hvilket det i forvejen i nogle tilfælde kan være) ..

Dvs spilleren eller spillerne der vælger prestige class's de er godt inde i deres respektive klasser og danner sig måske hurtigt et klart billede af hvordan deres karakter kan udvikle sig... Hvis man som GM/HM pludselig finder ud af at en prestige klasse er meget uhensigtsmæssig, eller har en helt anden opfattelse af prestige klassen.. så kan det derfor næsten kun blive for sent at GM/HM går igang med at modificere ... (tjek - favored soul - olie-kriger mv..)

Men jeg ved ikke om der overhovedet er nogen der planlægger at tage prestige class's...
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Gezmo Tue 14 Oct - 13:37

Hey! Ikke noget ondt ord om olie-paladin krigeren. Han var OVERHOVEDET ikke overpowered.... jeg kan stadig ikke forstå at nørregaard synes han skulle modificeres Wink

Ellers vil jeg da mene at vi historisk set har holdt os fra prestige classes, som nørregaard også siger. Vi har til gengæld brugt mange af de nye classes der er blevet lavet i løbet af tiden til 3.5. På den anden side vil jeg give kim helt ret i at der ikke skal gå inflation i det - selvom det da altid er sjovt at kunne sætte lidt præg på sin klasse, uden at det skal være rollespil alt sammen
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Wordenskjold Tue 14 Oct - 13:52

Kim, Tillykke med din nye forum-rank, Kim - 150 posts...Smile

Jeg har ikke i sinde at lade nogen tage en prestige klasse uden at sætte mig ind i den først. Jeg kan ikke se at det skulle blive uoverskueligt, og slet ikke at det skulle være det nu. Det tager højest et kvarter at sætte sig ind i en prestige klasse.

Det værende sagt, så er det stadig en række klasser, som jeg ikke vil tillade, fordi de er for anderledes, rent game-mechanics mæssigt.

Favored Soul, for eksempel, ville jeg ændre således at den ikke længere fik vinger. Med den ændring ser jeg ikke nogen hindring mod at folk laver sådan en fætter.

Mit hovedargument for at lade folk tage prestige klasser er, at det giver dem bedre muligheder for at tilpasse deres characters game-mechanics til den måde de gerne vil rollespille den.

Piv, Den eneste grund til at det generelt blev et problem tidligere, var at core-klasserne var relatuivt svage i forhold til de nye klasser, der blev lavet. Der er som bekendt stadig et par forskellige klasser, der sparker lige rigeligt meget røv, men det er derfor GM skal godkende.
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Gezmo Tue 14 Oct - 14:04

hmm det kan da være at man skal til at kigge på de der prestige classes så. det kan jo være der er en, der passer til halvfed, madglad druide der elsker at lave potions, DER SMAGER
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by superagurk Tue 14 Oct - 14:05

HURRA FOR DE MANGE POSTS!

.. derudover..

Så kan jeg godt følge argumentet med at flere core class's er boosted så der ikke rent "styrke-mæssigt" er så store forskelle på klasserne .. Det der er problemet er at det tager mere end et kvarter at få styr på en prestige klasse ... især fordi mange har abilities der rent game mechanics kan være besværlige at holde styr på ... og folk kan have hver sin opfattelse af hvordan tingene fungerer .. specielt også nu hvor vi anvender pathfinder, hvor flere ting er ændret drastisk ..

Det jeg kunne frygte er at vi begynder at få flere dsikusioner omkring hvordan tingene fungerer Game-mechanics når vi er i kamp ell. lign. .. Det synes jeg er lidt uheldigt, da det i længden tager fokus fra rollespillet..
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Gezmo Tue 14 Oct - 14:25

hmm det er nu en ret negativ vinkel at tage på det. Jeg tror ikke det bliver så vanskeligt - medmindre det pågældende spiller selvfølgelig er meget stædig i sine synspunkter. Her tænker jeg selvfølgelig ikke på nogen bestemt silent
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Wordenskjold Tue 14 Oct - 14:28

Så længe jeg sidder på den store fede GM-pude bliver der ikke diskussioner. Hvis nogen ønsker at tage en prestige klasse, vil jeg gennemgå klassen sammen med vedkommende.
Det er jo blandt andet derfor vi nu mødes 17.30 og først spiller 18.00.

Og det kan altså ikke tage længere end et kvarter.

Med mindre det drejer sig om nogle obskure særlinge-stener-skygge-kaster-klaphatte. Den slags (prestige) klasser, der laver grundlæggende om på game mechanics og indfører helt nye aspekter kommer ikke på tale foreløbigt. Dem vil jeg nok reservere til bad-guys.

pig
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by superagurk Tue 14 Oct - 14:33

før i tiden har vi ofte brugt -meget- tid på diskutere game-mechanics.. det synes jeg indtilvidere vi har undgået meget fint og det ville være synd at ødelægge dette... (som let bliver tilfældet hvis vi roder alt for mange nye regelsæt ind i et i forvejene varieret regelsæt... ) ... jeg mener at vi bør kunne rollespille os videre til hvilken klasse vi ønsker fremfor reelt at skulle vælge en..
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Gezmo Tue 14 Oct - 14:34

det bliver gorm ked af at høre. Så kan han jo ikke tage en über-fesen prestige klasse med sin barbarbøsse
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Gezmo Tue 14 Oct - 14:44

hmm det vil jeg ikke give dig ret i, kim. Nogle ting kan selvfølgelig rollespilles, men flere ting - specielt i kamp - kan altså ikke. Man rollespiller f.eks. ikke om man bruge en d8 eller en d6 terning til skade
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Wordenskjold Tue 14 Oct - 14:57

Den tid der er blevet brugt på diskussioner hidtil centrerer sig om ganske få ting.

-Spillere, der ikke kender deres klasser, og ikke har læst ordentligt op på feats, spells og abilities.

-Combat maneuvers. Stadig lidt af et mysterium.

---

Det er ikke alle core-klasser, der kan bøjes til dine ønsker alene ved hjælp af rollespil. Ikke uden at give din character en alvorlig ulempe game mechanics-mæssigt.

Et godt eksempel er hvis man vil spille en character, der er halvt rogue og halvt wizard. Hvis man tager lige mange levels i hver class, falder man LANGT bagud i forhold til de andre power-mæssigt.
Tager man derimod en af rogue/wizard prestige klasserne kommer man kun lidt bagud.

Et andet eksempel er den prestige klasse, der hedder Evangelist. (Complete Divine side 39) Den gør bestemt ikke en character mere powerfull, men er derimod stærkt rollespils-baseret.

Alt i alt synes jeg at prestige klasser gør spillet mere farverigt, og at de giver karakterene flere udviklingsmuligheder.
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Flejno Tue 14 Oct - 18:33

Det kan være fandme være svært at rollespille visse ting ,,, og gøre dem vilderen svage fordi man SKAL dippe i tre fire core classes ... jeg snakker af erfaring nu.

Så er det altså en del nemmere at svinge en prestige class ud som bare kan det shit som man nu har tænkt sig at rollespille... Jeg overvejer da allerede nu meget stærkt at kigge lidt rundt omkring for at spare mig for mere besvær.
Flejno
Flejno
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 1321
Join date : 2007-12-16
Age : 41

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by superagurk Wed 15 Oct - 10:19

argumentet om at din character bliver svag fordi du bliver nødt til at multiclasse for at opnå din characters ønskede evner holder ikke .. .. eller dvs. hvis det gør, så er vi lidt henne imod munchkin balladen igen..

Hvis man vil lave en character med nogle meget "specielle" egenskaber... så må man også være indforstået med at det er/bør være sværere at lave en sådan character, fremfor en character der trænes i EN klasse!

Multiclass kan i visse kombinationer være meget effektive.. mens de i andre kombier kan være det modsatte...
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Wordenskjold Wed 15 Oct - 11:09

Bare lige for at slå det fast - I forhold til rene klasser er multiklasser ikke effektive. Bliver det heller aldrig.

Idéen med prestige classes er heller ikke at din character skal blive lige så stærk som en ren klasse, men til gengæld ikke helt så svag som en 50-50 klasse. De er altså i mine øjne en gylden mellemvej.
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by superagurk Wed 15 Oct - 11:14

Jeg vil helst være fri for at der bliver brugt prestige klasser... men det kan i vel godt fornemme.. Lad os se på konkrete eksempler når det bliver aktuelt og sidste beslutning tages som alle ved .. af HM
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Wordenskjold Wed 15 Oct - 11:16

Ja, nem'lig, ja...
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Bøger Empty Re: Bøger

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum