Rollespils-nørderi!
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Animal companions og familiars

3 posters

Go down

Animal companions og familiars Empty Animal companions og familiars

Post by AskHL Sat 15 Nov - 18:32

Det er noget besværligt at skulle holde rede på præcis hvor animal companions og familiars befinder sig, f.eks. når der bliver kastet spells med saves og den slags. Egentlig må det vel fungere på den måde, at dyret skal lave et reflex save mod enhver fireball eller anden effekt som rammer området, men jeg kan forestille mig at der er flere situationer hvor det ikke er så simpelt at afgøre. Jeg håber lidt på at familiar'en har lidt "dækning", da den nemt får betydeligt dårligere saves end en selv (ingen magic items, f.eks.). Det virker også lidt underligt hvis en familiar i ens lomme bliver brændt af en fireball som man selv netop har dodget. Det vil være rart at få styr på dette før det bliver alt for aktuelt. Hvad siger I, og kan vi få en officiel holdning?

En anden ting:

Invisibility eller gaseous form kan i princippet kun have ét mål, men kunne man ikke gøre det sådan at den slags *også* omfatter ens familiar (evt. så længe man rører ved den)? Ellers bliver alting temmelig besværligt. Det omfatter jo alligevel alle de items man har på sig, og en familiar er meget tæt bundet til en selv. Som I sikkert ved, findes der en regel om at enhver spell der kan kastes på "self", også kan kastes på ens familiar, men det ville så være en ekstra formular man skulle kaste.
AskHL
AskHL
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 397
Join date : 2007-12-16

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Age: 27
Class / Level:

Back to top Go down

Animal companions og familiars Empty Re: Animal companions og familiars

Post by Wordenskjold Sat 15 Nov - 20:21

Som jeg ser det er det to basale situationer:

Når du har din familiar på dig (Pockets, bags and places best not mentionned), skal den targetes direkte for at blive skadet. Den tager ikke skade fra AoE effekter, idet den forventes at gemme sig under dit tøj. Det leder mig så til at bemækr at den måske skulle have en eller anden nasty dizzyness-penalty når den forlader førnævnte gemmested. Ihvertfald indtil den har fået trukket noget frisk luft. Desuden har din familiar den ability, der hedder Share Spells, så vidt jeg husker. Den gør at de effekter der gælder på dig ligeledes gælder på din familiar.

Når din familiar render rundt for sig selv og smider touch spells til højre og venstre, er den ret meget mere sårbar. Her må den klare sig med sine egne saves.
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Animal companions og familiars Empty Re: Animal companions og familiars

Post by AskHL Sat 15 Nov - 22:09

Udmærket, så er det på plads! Næsten, i hvertfald. Hvad er en rimelig dizzyness-penalty, og hvor længe varer den?

Jeg havde egentlig forestillet mig at familiar'en skal lave en slags save hvis man selv fejler et (det giver måske lidt simplere regler end med dizzyness-modifier, men er til gengæld ulogisk eftersom man ikke kan lave reflex saves når man ligger i en lomme). Dette er måske lidt for fordelagtigt, men den maksimale grad af fordelagtighed har man jo stadig når man bare antager at familiar'en ikke eksisterer når man ikke tænker på den, hvilket måske var alternativet i gamle dage.
AskHL
AskHL
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 397
Join date : 2007-12-16

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Age: 27
Class / Level:

Back to top Go down

Animal companions og familiars Empty Re: Animal companions og familiars

Post by Gezmo Sun 16 Nov - 13:47

Angående animal companions, er det jo noget andet, end familiars, idet de ikke sidder på druiden, som en familiar oftest gør på en wizard. Når jeg ikke nævner Kukufix i kamp f.eks., er det fordi jeg antager at den tåbelige ugle holder sig væk indtil faren er overstået. Den sidder ikke på min skudler hele tiden, men flyver rundt for sig selv om kommer, hvis jeg kalder. Så den bliver kun indblandet i kamp (eller lignende situationer), hvis jeg nævner den (eller GM siger det).
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Animal companions og familiars Empty Re: Animal companions og familiars

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum