Rollespils-nørderi!
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Casting defensively

4 posters

Go down

Casting defensively Empty Casting defensively

Post by Wordenskjold Sat 15 Nov - 13:28

I gamle dage, dengang vi spillede AD&D 2E, var det at caste med en fjende inden for rækkevidde ensbetydende med død og pine.

Nu kræver det et DC15+spell level check at komme helt ud over dette. En level 6 wizard vil typisk have en spellcraft modifier på omkring 13-14 stykker. Med Combat casting vil han have 17-18 stykker, og dermed vil han kun faile i 5% af tilfældene, og i de tilfælde vil han sandsynligvis klare sit andet spellcraft check for at få lov at caste alligevel.

Er folk generelt tilfredse med dette, eller skal det reworkes?
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by Gezmo Sat 15 Nov - 13:33

Rework! Som du og jeg allerede har snakket om, er det totalt ulogisk at det er så nemt at stå i nærkamp med en fjende og kaste den ene spell efter den anden. Der skal være en signifikant værdi i at tage en feat som combat casting, og det er der ikke nu

hvad med DC 20+ i stedet for DC 15+?
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by Wordenskjold Sat 15 Nov - 13:34

Ja, så begynder det at give mere mening, men jeg vil gerne høre lidt flere meninger inden jeg beslutter noget Surprised
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by AskHL Sat 15 Nov - 16:06

Hvis man bare rykker spell-DC, så vil problemet stadig indtræffe ved tilstrækkeligt høj level. Man kunne altid lade DC være baseret på fjendens AR (eller noget tilsvarende), så man nemt kan kaste ved siden af en level 1 bucketmonger, mens en 14-levels bucketteer er noget sværere at løbe en hjørner med. Dette bliver til gengæld kompliceret. Hvad siger I?
AskHL
AskHL
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 397
Join date : 2007-12-16

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Age: 27
Class / Level:

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by Gezmo Sun 16 Nov - 13:42

Hmm så hælder jeg nok mere til den enkle version - af den grund at den er enkel Smile.
Hvis vi skal til at basere det på dem vi står overfor (hvilket ellers kan være logisk nok) bliver det mere vanskeligt.
Og det er vel også ok, hvis man er skarp til at kaste spells i nærkamp, når man kommer over lvl 10?
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by superagurk Sun 16 Nov - 18:17

Hold det simpelt efter min mening.. derudover synes jeg også at det virker for nemt at Caste defensivt... Hvad med at kalde den for DC 15 + 2 x spell level ?

På den måde bliver det væsenligt sværere at koncentrere sig om høj levels spell..
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by AskHL Sun 16 Nov - 18:29

Det er måske en god idé, så bliver det ikke uendeligt nemt at kaste vilkårligt high-level spells. Men lige en enkelt ting: jeg kan jo godt lide at lave touch attacks, så jeg har en vis interesse i at touch-attack-spells, som man måske i højere grad vil kaste defensivt end mange andre spells, stadig kan kastes med cirka samme sikkerhed som før.

Og lige et spørgsmål: spells der kan kastes som en swift/immediate action - skal de kastes defensivt? De giver velsagtens ikke anledning til attacks of opportunity, men jeg ved ikke lige hvor det står henne.
AskHL
AskHL
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 397
Join date : 2007-12-16

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Age: 27
Class / Level:

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by Gezmo Sun 16 Nov - 18:35

jeg kan jo godt lide at lave touch attacks, så jeg har en vis interesse i at touch-attack-spells, som man måske i højere grad vil kaste defensivt end mange andre spells, stadig kan kastes med cirka samme sikkerhed som før.
Hvorfor skulle touch spells give anledning til lavere DC? Det forstår jeg ikke. Det er jo i teorien disse spells der vil kastet langt oftest, når man står i nærkamp. Denne tråd handler om at det generelt er alt for nemt at kaste spells i nærkamp, både touch og andre slags. Jeg mener ikke der skal skelnes på det punkt.

Kims forslag kunne måske godt virke. Det ændrer dog ikke på at det er meget nemt at kaste lavt-lvl spells, og jeg synes niveauet skal hæves for alle spells.
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by AskHL Sun 16 Nov - 18:44

Det er fint at hæve niveauet på alle spells, men tænk på at det gør touch spells dårligere mens det i meget mindre grad gør ranged spells dårligere. Derfor har jeg en vis interesse i at sørge for at touch spells får en slags kompensation.

Der er ingen rent - skulle vi sige - fysisk årsag til at det skulle være nemmere (eller måske kunne det dog forklares ved at touch spells er designet til at være nemmere at kaste på nært hold, men skidt være med det), det angår mere balancering.
AskHL
AskHL
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 397
Join date : 2007-12-16

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Age: 27
Class / Level:

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by Gezmo Sun 16 Nov - 19:43

Men det er jo netop balanceringen vi har stiller spørgsmålstegn ved. At det netop ikke er balanceret nu, når man (mm. man fubler med '1') ikke har problemer med at kaste spells i nærkamp efter lvl 5 eller så. Og touch spells er en meget stor fordel i kamp mod høj AC mobs, så jeg synes ikke at disse skal have særbehandling.
Gezmo
Gezmo
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2504
Join date : 2007-12-15
Age : 41

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by superagurk Sun 16 Nov - 19:50

jeg er enig med piv, men jeg er heller ikke en der bliver rørt af denne regelændring..
superagurk
superagurk
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 2088
Join date : 2007-12-16
Age : 42

http://www.giantitp.com/

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by AskHL Sun 16 Nov - 19:56

Nej, der er stillet spørgsmålstegn ved casting defensively. Ikke balancen mellem touch og ranged spells. Jeg påpeger at de to ting hænger sammen, hvilket der skal tages højde for så man ikke ændrer balancen når man ændrer casting defensively-reglerne. Det er fint at begge dele får en penalty, men touch spells bliver bare gjort dårligere i forhold til andre spells. Tilmed kan man - hvis man kaster en ranged-touch-spell - blot træde 5 fod bagud og dermed undgå problemet helt! Med andre ord vil ranged-touch spells være et endnu bedre valg end touch-spells når man er (ufrivilligt eller på anden vis) i nærkamp, mens jeg jo egentlig ville mene at det burde være lige præcis omvendt!


Last edited by AskHL on Sun 16 Nov - 19:57; edited 1 time in total (Reason for editing : typo)
AskHL
AskHL
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 397
Join date : 2007-12-16

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Age: 27
Class / Level:

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by Wordenskjold Sun 16 Nov - 21:24

Jeg tror vi ændrer den til DC 18 + 2 x spell level.

Hvis man er afhængig af touch spells, er det nok tilrådeligt at tage Combat Casting, elller at sætte sin stakkels dyre-slave til at levere selve angrebet.

Med denne DC har man omkring 60% chance med combat casting på for at caste en spell på det højeste level man kender. (Dette er uden magic items og buffs)
Wordenskjold
Wordenskjold
Admin
Admin

Posts : 2503
Join date : 2007-12-15

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by AskHL Sun 16 Nov - 21:43

Ok
AskHL
AskHL
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!
Lvl 25 Archmage Supah Epic Playa!

Posts : 397
Join date : 2007-12-16

Character sheet
Name: Ask Hjorth Larsen
Age: 27
Class / Level:

Back to top Go down

Casting defensively Empty Re: Casting defensively

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum